E-learning gyakori kérdések - GYIK

Kérem, válasszon az alábbi témakörök közül:
 
 
Bejelentkezés, felhasználók
 
Nem tudok bejelentkezni az e-learning felületére. Mit tegyek?
 
Az e-learninget ugyanazzal a felhasználónévvel (Neptun azonosító, illetve SZIE azonosító) és jelszóval érik el az egyetem polgárai, mint a többi központi azonosítást használó szolgáltatást (pl. webmail, eduroam, honlapok,  központi géptermek).
Ha jelszava elavult, lépjen be a joker.szie.hu oldara és ott módosítsa a régi jelszavát. Ha a fentiek alapján nem sikerül a belépés, jelezze a problémát az Informatikai Igazgatóság helpdesk szolgálatán, a helpdesk@szie.hu címen.
 
Hol találom a saját kurzusaimat?
Amikor az e-learning portálra bejelentkezik, az Irányítópult oldalra kerül. Ott a Kurzusaim /Folyamatban levő kurzusok között találja az aktuális félévi kurzusokat, melyekbe beiratkozott.
 
Hallgató vagyok, egy kurzust keresek, de nem találom az e-learning felületen. Mit tegyek?
Semmiképp ne indítson kurzuskérelem kérést, mert az más célt szolgál, és csak oktatók vehetik igénybe. Nézze meg a postaládáját, hátha üzent már az oktató. Ha nem talál ilyen emailt, a kurzus keresés mezőbe írja be a kurzus címét, vagy neptun kódját. Több találat esetén figyeljen az évszámra, tanár nevére, tagozatra, stb., mindenre, amiből kiderülhet, melyik az a kurzus, amelyikbe be kell iratkoznia. Ha nem egyértelmű, vagy nincs találat, akkor az oktatótól érdeklődjön.
 
Hallgató vagyok, beléptem a kurzusba, de én mást látok  benne, mint a csoporttársam. Hogyan lehet ez?
Ha mást lát a kurzusban, mint a csoporttársa, akkor minden bizonnyal nem ugyanabba a kurzusba vannak bejelentkezve. Ellenőrizzék le a kurzus linkjét, pontos címét, helyét, biztos van eltérés. Valamelyikük nem a megfelelő kurzusba iratkozott fel.
 
Tanárként hogyan vehetem fel kollégáim szerkesztő tanári jogosultsággal a kurzushoz?
E-mailben jelezze kérését az elearning@szie.hu címen a kurzus linkjének vagy címének és a kollégák nevének (esetleg SZIE azonosítójuk) megadásával. Az oktatónak legalább egyszer be kell jelentkeznie a portálra, hogy fiókja létsüljön, és felvehető legyen a kurzusba.
 
Hogyan iratkoztatom be a hallgatókat a kurzusba?
A kurzusba a hallgatók saját maguk iratkoznak be, ha megkapják a kurzus linkjét, vagy címét, és ha van, a beiratkozási kulcsot.
A kurzus linkjének megadásával a legpontosabb azonosítani a kurzust. Ha a linket elküldi Neptunban a hallgatóknak, az e-learning portálra való bejelentkezés után a megkapott  linkre való kattintással, vagy link bemásolásával a kurzus feliratkozó felületére jutnak a felhasználók.
A kurzus teljes címének megadásával is rá tudnak keresni a felhasználók a Kurzus keresése mezőben az adott kurzusra. Azonban a keresés néha több eredményt adhat ki, ilyenkor figyelni kell, hogy a találati listából a megfelelőt válassza a beiratkozni szándékozó felhasználó.
 
Hogy néz ki a kurzus linkje ?
"https: //elearning.szie.hu/course/view.php?id=xxxx"  (ahol az xxxx egy négyjegyű szám, mely minden kurzusnál egyedi).
 
Mi az a beiratkozási kulcs, és mire jó?
Ha egy kurzusnak van beiratkozási kulcsa, akkor csak azok a hallgatók iratkozhatnak be a kurzusba, akik megkapták ezt a kulcsot. Ha minden kurzusnak lenne beiratkozási kulcsa, elkerülhető lenne, hogy pl. nappali tagozatos hallgatók a levelezősbe iratkozzanak, vagy esetleg egy régi, tavalyi kurzusba.
 
Szerkesztő tanárként hogyan állíthatom be a beiratkozási kulcsot?
Adminisztráció blokk / Felhasználó / Beiratkozási módszerek / Saját beiratkozás(Tanuló) sorban fogaskerékre kattintani (szerkesztés)
Beírni a beiratkozási kulcsot, enter, és oldal alján változások mentése.
 
Kérdésem van az elearning használatával kapcsolatosan. Hova küldhetem kérdésemet? Milyen adatokat kell megadnom a hatékony segítséghez?
Az elearning@szie.hu címre lehet a kérdéseket küldeni. Minél több konkrét adatot célszerű megadni, a kurzus linkje, feladat, melyhez a kérdés kapcsolódik mindenképp szükséges.
 
Kurzus beállításai, szerkesztése  
 
Van egy új, üres kurzus, melyben szerkesztő tanár vagyok. Mire használhatom ezt a kurzust?
A kurzus nagyon sok mindenre használható, és az a jó, hogy egyben lehet kezelni az egészet:
  • tananyagmegosztás dokumentumok, (pdf, ppt, stb.) képek, videók, internetes linkek feltöltésével.
  • az oktató a tanulóknak elvégzendő munkát (beadandó, szorgalmi, vagy házi feladatot stb.) írhat elő, melyet a tanulók valamilyen fájl formában feltölthetnek (online szöveg, videó, hanganyag is beküldhető ezzel a funkcióval). Az oktató letöltés nélkül osztályozhatja a beadott feladatokat. Az osztályozásról a tanulók visszajelzést kapnak. Plágium-ellenőrzés (Urkund) is kapcsolható hozzá.
  • A tesztmodullal a tanár feleletválasztós, igaz-hamis, párosító, esszé és más típusú kérdéseket tartalmazó teszteket állíthat össze gyakorlás vagy vizsga céljából, legtöbb esetben automatikus osztályozással.
  • Fórum (aszinkron beszélgetés), Csevegés (a résztvevők a weben keresztül valós időben beszélgetést folytathatnak a kurzus résztvevői),
  • Hallgatók tevékenységének nyomon követese, pontok, eredmények adminisztrálása
  • Virtuális osztályterem, élő előadás, szóbeli feleltetés.
Hogyan tudom elkezdeni a kurzus felületén a szerkesztést?
Be kell kapcsolni jobb oldalon fent a Kurzus szerkesztése gombot.
Eztán érdemes 3-4 új témát hozzáadni az üres kurzushoz. A Témák hozzáadása gombbal.
A témák nevét át is írhatja a ceruza ikonra kattinva, a szöveg begépelésével, majd az enter billenytűre való kattintással.
A tevékenység vagy tananyag beszúrása gombbal pedig elkezdheti a kurzus tartalommal való feltöltését.
 
Létrehoztam egy új tevékenységet a kurzusomban, de nem szeretném, hogy a hallgatók lássák, mielőtt teljesen kész. Hogyan rejthetem el?
Be kell kapcsolni jobb oldalon fent a Kurzus szerkesztése gombot. A tevékenység sorában a Szerkesztés lenyíló menüben az Elrejtésre kattinva lehet elrejteni/ Mutatni gombbal pedig újra láthatóvá tenni a tevékenységet.
 
Oktatóként kérdésem van a kurzus szerkesztésével, tevékenységekkel kapcsolatosan. Hova küldhetem kérdésemet? Milyen adatokat kell megadnom a hatékony segítséghez?
Az elearning@szie.hu címre lehet a kérdéseket küldeni. Minél több konkrét adatot célszerű megadni, a kurzus linkje, feladat, melyhez a kérdés kapcsolódik mindenképp szükséges. Ha általános a kérdés, a Fórumban is fel lehet tenni, az Elearning használata oktatóknak kurzusban.
 
Több kollégával oktatunk egy kurzusban, és a hallgatókat eszerint csoportosítottuk. Hogyan adminisztrálhatom külön a saját csoportomhoz tartozó hallgatókat?
A kurzus beállítások szerkesztésénél meg kell változtatni a  Csoportok beállítását.
 
Tananyag megosztása 
 
Hogyan tudok pdf fájlokat megosztani a kurzusomban?
Be kell kapcsolni jobb oldalon fent a Kurzus szerkesztése gombot.
Eztán érdemes egy új témát hozzáadni az üres kurzushoz a  Témák hozzáadása gombbal. Egy új témában a Tevékenység vagy tananyag beszúrása gombbal pedig elkezdheti a kurzus tartalommal való feltöltését. A felbukkanó ablakban a lista aljára kell görgetni, majd a TANANYAGOk / Tananyag kiválasztásával lehet pdf-et feltölteni.
Címet kell megadni, majd 1 db pdf-et feltölteni., oldal alján menteni. Annyi tananyagot kell beszúrni, ahány pdf van.
Ha nagyon sok feltöltendő pdf van, lehet a mappát választani, oda egyszerre több pdf is feltölthető, azok azonban nem közvetlenül a kurzus felületén lesznek láthatók.
 
Beadandó feladatok
 
Hogyan tudok beadandóknak felületet létrehozni?
Be kell kapcsolni jobb oldalon fent a Kurzus szerkesztése gombot.
Ezután, ha még nincs, érdemes 3-4 új témát hozzáadni az üres kurzushoz a  Témák hozzáadása gombbal. Egy új témában a Tevékenység vagy tananyag beszúrása gombbal pedig elkezdheti a beadandó felület létrehozását. Ki kell választani a Tevékenységek közül a Feladat-ot. Hozzáadásával a feladat beállításai felületre jut, itt lehet megadni a címét, határidőket, a leadás módját (egyszeri, vagy többszöri), egyéb paramétereket, itt lehet bekapcsolni az Urkund szövegegyezőség vizsgálatot is.
 
Hol követhetem a beadott feladatokat?
A Kurzus oldalán a Feladat nevére való kattintással felnyílik egy oldal, amelyben a Leadott munkák megetintése szövegre kattintva eljutunk az eredmény oldalra. Itt tanulónként követhető a leadás ideje, megtekinthető a munka, és a szövegegyezőség % pontja, mely számra való kattintás az Urkund felületén a részletes eredményhez vezet.
 
Beállíthatok szövegegyezőség vizsgálatot a feladatokhoz?
Az Urkund plágium-ellenőrző segédprogram bekapcsolásával a Beállítások szerkesztésénél. Ezzel kiszürhető, ha a hallgató csoporttársaitól, vagy az internetről (részben) másolt szöveget adott be.
 
Teszt szerkesztése
 
Hogyan tudok tesztet, írásbeli vizsga felületet létrehozni?
Be kell kapcsolni jobb oldalon fent a Kurzus szerkesztése gombot. Ezután, ha még nincs, érdemes 3-4 új témát hozzáadni az üres kurzushoz a  Témák hozzáadása gombbal. Egy új témában a Tevékenység vagy tananyag beszúrása gombbal pedig elkezdheti a teszt felület létrehozását. Ki kell választani a Tevékenységek közül a Teszt-et. Hozzáadásával a teszt beállításai felületre jutunk. Itt lehet megadni a címét, határidőket, egyéb paramétereket, oldal alján mentés. Az Elearning használata oktatóknak részletes leírást tartalmaz a teszt létrehozásáról.
 
Hogyan adhatok kérdéseket a teszthez?
 A teszt nevére kattintás után az Adminisztráció blokkban a Teszt szerkesztése megnyitásával kérdéseket lehet a tesztbe beemelni a Kérdésbanba előzetesen feltöltött kérdések közül. Ez történhet véletlenszerű választás útján, vagy a kérdések konkrét kiválasztásával, vagy vegyesen is.
 
Hol található a Kérdésbank?
Az Adminisztráció blokkban. Érdemes a kérdéseket kategóriákba szervezni, hogy a tsztekbe való beemelésnél jól működjön a véletlenszerű, vagy konkrét kérdésválasztás.
 
Hogyan adhatok hozzá új ketegóriákat a kérdésbankhoz?
Adminisztráció blokk/ Kérdésbank / Kategóriák / Kategória hozázáadása a kategória nevének beírásával és a felettes kategória megválasztásával.
 
Hogyan adhatok kérdéseket a kérdésbankhoz?
Egyenként is hozzáadható kérdés a kérdéstípus megválasztásával, vagy táblázatból tömeges feltöltéssel.
Az Elearning használata oktatóknak részletes leírást tartalmaz a kérdések létrehozásáról.
 
Milyen típusú kérdéseket hozhatok létre?
Sokfélét: igaz-hamis, párosító, többválasztós egy, vagy több jó válasszal, kiegészítő, esszé, számjegyes, képrehúzásos, számításos, stb.
 
Feltölthetek képeket is a kérdésekhez?
Igen.
 
Hogyan állíthatok be időkorlátot az egyes kérdésekre a tesztben? 
A kérdésekre nem lehet külön időkorlátot beállítani, csak a tesztre. Az alábbi eszközökkel azonban el lehet érni, hogy a hallgatók megértsék, hogyan kell számolniuk az egyes kérdésekre fordított idővel, hogy időben befejezhessék a tesztet. Állítsa össze a tesztet az összes kérdéssel. Állítsa a tesztet lapozásra "egy kérdés oldalanként". Magyarázza el a teszt bevezetésében, hogy a hallgatónak X perce van arra, hogy válaszoljon az egyik típusú kérdésre; Y perc a másik típusúra , stb. Minden kérdésben említse meg az ajánlott időt, amelyet a felhasználónak az adott kérdésre kell fordítania.
Nem tudom, mit rontottam el a tömeges kérdésfeltöltéssel. Mi lehet az oka, hogy nem sikerült?
Az Elearning használata oktatóknak részletes leírást tartalmaz a kérdések létrehozásáról. 
Ha kész az excel táblázat, el kell menteni CSV -UTF8 pontosveszsővel tagolt fájként.
Utána a jegyzettömb txt fájlként.  A kérdésbankba GIFT formátum feltöltéssel kell feltölteni.
 
Egyik kurzusomban létrehoztam a kérdésbankot, és szeretném egy másik kurzusomban is használni. Hogyan másolhatom át egyikből a másik kurzusba?
Ha a teszt különbözni fog, a Kérdésbnk Export / Import funkciókkal, a GIFT formátumot kiválasztva.
Ha a teszt is ugyanaz lesz, esetleg kisebb módosításokkal, akkor azt is át lehet másolni kérdésbankkal együtt. Ehhez segítséget kérhet az elearning@szie.hu címen.
 
Hol követhetem a teszt eredményeit?
A Kurzus oldalán a teszt nevére való kattintással felnyílik egy oldal, amelyben a ""Próbálkozás: xx" zöld linkre kattintva eljutunk az eredmény oldalra.  (xx - a leadott próbálkozások számát mutatja, ha ez 0, akkor nem  volt még leadott teszt. Itt tanulónként követhető a leadás ideje, megtekinthető a munka, ponteredmények.
 
BBB
 
Hogyan tudok BBB felületet létrehozni a kurzusomban?
Be kell kapcsolni jobb oldalon fent a Kurzus szerkesztése gombot. Ezután, ha még nincs, érdemes 3-4 új témát hozzáadni az üres kurzushoz a  Témák hozzáadása gombbal. Egy új témában a Tevékenység vagy tananyag beszúrása gombbal pedig elkezdheti a BBB felület létrehozását. Ki kell választani a Tevékenységek közül a BBB-t. Hozzáadásával a BBB beállításai felületre jutunk. Itt lehet megadni a címét, idejét, egyéb paramétereket, oldal alján mentés. Itt lehet a prezentációhoz feltölteni az előzetesen pdf -é átalakított ppt-t.
 
Hogyan tudom a hallgatókat feliratni a BBB prezentációhoz?
Ha a BBB beállítások szerkesztésénél a Résztvevőknél arra állítja, hogy "minden beiratkozott felhasználó", a hozzáadás gombbal egyszerre mindenkit hozzáad. (szereptől függetlenül) így nem tud különbséget tenni moderátor (tanár) és néző (tanuló) között.
Ha a "Szerep szerint" kerül kiválasztásra, akkor beállítható külön az összes tanuló / tanár hozzáadása. Így felvehetők a tanárok moderátor szerepbe, a hallgatók pedig néző szerepbe.
A "Felhasználó"  kiválasztásával lehet egyenként hozzáadni személyeket. Ez pl. egy hallgatóvizsgáztatásánál vagy külön konzultáció megtartására előnyös.
 
Készíthetek felvételt a prezentációról?
Igen. A képernyő tetején nagyjából középen van egy gomb Felvétel indítása névvel. Annak a bekapcsolásával indul a felvétel, kikapcsolásával megállítható a felvétel, majd újra indítható előadás közben. A videófelvétel terheltségtől függően pár óra, általában 24 órán belül fog megjelenni a BBB tevékenységben és bármikor megnézhető 180 nap tárolási időn belül. Az oktató saját, más kurzusaiba is átimportálható egy ilyen felvétel.
 
Készítettem felvételt a prezentációról, emailt is kaptam a létrejöttéről, mégsem jelenik meg sehol sem. Mi ennek az oka?
A felvétel csak akkor lesz látható, ha a a Beállításoknál a Típus: "Osztályterem felvétel készítésének lehetőségével " -re van állítva.
 
Új lehetőség került bevezetésre, a Teams értekezletek megtartására a moodle kurzusokon belül.
 
Cimke tananyag létrehozásával, vagy Közleményekben új téma hozzáadásával, a szövegbe való belinkeléssel hozható létre.
 
Amennyiben nem találta meg a keresett információt, kérdését elküldheti az elearning@szie.hu címre.